Sunday, July 26, 2015

Cara Mudah Beli Emas GAP Public Gold

Public Gold melangkah setapak lagi dengan melancarkan produk dan kaedah pembelian terbaru yang dinamakan Gold Accumulation Program (GAP).  GAP tu lebih kurang Akaun Emas yang ditawarkan KFH. Kita boleh beli emas, dan KFH simpankan emas untuk kita secara percuma. Bila-bila masa nak keluarkan emas tu, kita boleh keluarkan serendah 1 gram. Kita boleh mula walaupun dengan bajet 1 gram. Untuk info lanjut apa itu GAP, boleh baca post saya terdahulu di sini.

Bagi siapa nak beli GAP, ini langkahnya:

Langkah #1: Semak harga di website Public Gold

Sebelum bank in, semak dulu harga per gram di website Public Gold. Harga GAP disemak sehari sekali. Harga akan berubah selepas jam 12.00 malam. Bank-in duit genap-genap mengikut berapa gram yang anda nak beli. Jangan bank-in mengikut harga RM100 tu sebab saya khuatir tak patuh syariah.

Kalau nak bank-in duit hari ni, kena bayar ikut harga hari ni. Kalau nak bank-in esok, kena bayar ikut harga esok. Jangan bank-in lebih!




Langkah #2: Bank-in Duit Ke Akaun Public Gold

Bank-in duit ke 5571-3923-8048 (Maybank) atau 3167-52-0833 (Public Bank) atas nama “PUBLIC GOLD MARKETING SDN BHD”.

Simpan slip bayaran sebagai bukti bayaran yang perlu dikepilkan sekali. Kalau gunakan ATM transfer, pastikan mesin ATM tersebut mempunyai resit untuk dikeluarkan. Kalau perlukan bantuan saya sebagai orang tengah pembayaran, boleh hubungi saya 014-774 0178. Transfer kepada saya, tidak perlukan slip bayaran pun tak apa.

Langkah #3: Hantar Maklumat via Sms/Whatsapp/Email

Lepas bayar, emailkan slip bayaran ke gap@publicgold.com.my  atau whatsapp ke 017-486 6916 (simpan no. telefon ni) untuk Public Gold keluarkan GAP Statement.

Dalam email/sms/whatsapp tu, letakkan maklumat anda bersama dengan slip bayaran supaya Public Gold dapat sahkan pembayaran. Hantar maklumat seperti di bawah:

Nama penuh:
No. ic:
No. telefon:
Email:
Jumlah pembayaran:
Tarikh pembayaran:
Masa pembayaran:
Introducer: Siti Norbaidurah Ayob
PG code: PG00054906

Kalau anda baru pertama kali beli emas Public Gold, boleh letak nama saya atau mana-mana dealer sebagai introducer. Penting letak introducer supaya dealer boleh bantu permudahkan urusan (secara percuma) kalau-kalau ada apa-apa yang perlu follow-up dengan Public Gold. Kalau nak letak nama saya sebagai introducer, kod saya PG00054906, Siti Norbaidurah Ayob.

Kalau anda nak letak saya sebagai introducer, cc kan email tu kepada siti.norbaidurah@gmail.com atau sms/whatsapp ke 014-7740178 untuk simpanan saya.
.
Langkah #4: Simpan GAP Statement dan Slip Bayaran

Dalam masa dua (2) hari bekerja, Public Gold akan emailkan penyata GAP ni. Simpan penyata ni baik-baik bersama dengan resit bayaran original untuk rekod.


Ini contoh penyata GAP yang PG akan emailkan.

Itulah secara ringkas beli emas melalui GAP. Untuk persoalan tentang prosedur tambah lagi simpanan GAP, atau cara nak jual balik GAP tu, boleh baca panduan yang Public Gold sediakan (KLIK DI SINI).

Untuk maklumat lanjut dan bantuan membuka akaun GAP, boleh hubungi saya.
Siti Norbaidurah Ayob +60147740178
Public Gold PG00054906



No comments:

Post a Comment